استاندارد ملی چیست؟

16 دی 1399
0 دیدگاه
استاندارد ملی چیست؟

استاندارد ملی چیست؟

استانداردهای ملی ویژگی‌های لازم در تولید یک فرآورده یا انجام یک خدمت را مشخص می‌نمایند. در صورت وجود استاندارد برای محصول این استاندارد می تواند تشویقی و یا اجباری باشد. در ادامه با پترو کاران فردا همراه باشید.

استاندارد ملی اجباری 

تولید کنندگانی هستند که محصولات و تولیدات آنها دارای استاندارد ملی اجباری در ایران می باشد.

مانند بتن،شیرآلات بهداشتی،شیرآلات ساختمانی، مواد غذایی و …..

آنها می بایست نسبت به اجرا و اخذ استاندارد ملی ایران اقدام کرده و نشان استاندارد ملی ایران را بر روی محصول و بسته بندی خود به نحوی قرار دهند تا این اطمینان حاصل گردد که از طرف مصرف کننده دیده خواهد شد.

بدیهی است تولید محصولاتی که  استاندارد آن محصول در ایران اجباری بوده و آن تولید کننده اقدام به دریافت نشان استاندارد ننموده اند ،غیر قانونی و غیر مجاز بوده و می باست برای ادامه کار و بقا در بازار ، اقدام به اخذ استاندارد ملی ایران برای تولیدات خود بنماید.

همچنین در زمینه صادرات کالا به خارج از کشور،محصولاتی که استاندارد ملی ایران برای آنان اجباری محسوب می گردد بر اساس قوانین گمرک جمهوری اسلامی ایران می بایست جهت صادرات اقدام به اخذ استاندارد نمایند و این امر برای آنها اجباری می باشد.

استاندارد تشویقی 

اما موارد دیگری از محصولات که استاندارد آنان به تازگی تهیه گردیده و یا هنوز این استاندارد رای کافی برای تصویب اجباری بودن را اخذ ننموده است به عنوان استاندارد  تشویقی شناخته و محسوب می گردند که تولید کنندگان این کالاها می توانند در صورت تمایل از اقدام برای دریافت نشان استاندارد ملی ایران صرف نظر بنمایند.

بدیهی است تولید محصولاتی که استاندارد آنان تشویقی می باشد بدون اخذ نشان استاندارد ملی ایران غیر قانونی نبوده و مانعی نخواهد داشت.

مراحل اخذ استاندارد ملی ایران :

تکمیل فرم‌های مربوط به اخذ استاندارد

تعیین مسئول کنترل کیفیت

مجوزهای قانونی

مستندسازی استاندارد ملی

مستندات مربوط به آزمون محصول یا خدمات

اجرای مستندات مربوطه

ارزیابی محصول و خدمات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها