افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

19 مرداد 1402
0 دیدگاه
افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

جهت افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص شما می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف، منابع مالی شرکت را تامین کنید که البته تصمیم گیری در مورد افزایش سرمایه توسط مجمع عمومی گرفته می‌شود.

افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص جزو مواردی است که معمولاً بیشتر کارفرمایان در مورد انجام آن سوالات بسیار زیادی دارند.

در صورتی که اطلاع دقیقی در رابطه با قوانین افزایش سرمایه ندارید، می‌توانید تا انتهای این مقاله با پتروکاران فردا همراه باشید تا به پاسخ تمامی سوالات خود دست پیدا کنید.

سرمایه شرکت سهامی خاص

در یک تعریف کلی به تمامی تمامی اموال یک شرکت از زمان شروع تاسیس یا ثبت تغییرات شرکت، سرمایه گفته می‌شود. سرمایه شرکت می‌تواند به 2 شکل نقدی یا غیر نقدی وجود داشته باشد. البته بعضی از افراد تخصص‌های علمی شرکت را نیز جزو سرمایه آن اطلاق می‌کنند.

تقسیم بندی ثبت افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

نحوه تامین منابع مالی شرکت سهامی خاص به چند دسته کلی تقسیم می‌شود که در ادامه قصد داریم در مورد آنها به صورت کامل توضیحاتی ارائه دهیم.

  • از محل‌های سود انباشته

این مدل افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص از محل‌های سود انباشته، به شکلی است که نیازی نیست تا افراد اقدام به وارد کردن سرمایه در قالب‌های نقدینگی جدید توسط شرکت کنند.

در چنین روشی بعد از اینکه میزان دقیق سودها یا هزینه‌ها و حتی درآمدهای شرکت مشخص شد، افراد اقدام به افزایش سرمایه این نوع شرکت می‌کنند.

حتما بخوانید: ثبت شرکت مسئولیت محدود

  • از محل‌های آورده نقدی سهامداران

در این روش نقش اصلی افزایش سرمایه بر عهده سهامداران است. در واقع شرکت یک سری از اوراق را تحت عنوان اوراق حق تقدم به دیگر افراد سهام‌دار واگذار می‌کند و به آنها مهلت چند ماهه‌ای برای ثبت نام می‌دهد.

که معمولاً این مهلت به صورت  زمان 2 ماهه تعیین می‌شود. بعد از همه این مراحل، سهامداران دو راه مختلف را در پیش می‌گیرند:

  1. سهامداران در مهلت‌های تعیین شده مبلغی را به شرکت پرداخت می‌کنند که این مبلغ تحت عنوان مبالغ اسمی است و از این مرحله حق تقدم خود را به سهام‌های عادی در شرکت سهامی خاص تبدیل می‌کنند.

در صورتی که سهامداران به هر دلیلی نخواهند که مبلغی را به شرکت پرداخت کنند می‌توانند از این روش استفاده کنند که روش دوم به شکل زیر است:

  1. سهامداران جهت افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص می‌توانند حق تقدمی که توسط شرکت به آنها واگذار شده است را به سهامداران دیگر بفروشند.

در هر دوی این روش‌ها سهام جدیدی را به دارایی افراد اضافه می‌کنند.

  • از محل‌های تجدید ارزیابی دارایی

برای تامین یا افزایش سرمایه این نوع شرکت، افراد می‌توانند از محل‌های تجدید ارزیابی اقدام به افزایش سرمایه کنند که در این صورت تنها نیاز به انجام یک سری از عملیات‌های حسابداری است.

در واقع در این روش دارایی‌هایی که ارزش ثابتی دارند مانند ساختمان یا ماشین آلات در ترازنامه به روز می‌شود و با توجه به اینکه در بدهی شرکت سهامی خاص تغییرات خاصی اتفاق نمی‌افتد در این صورت سرمایه شرکت افزایش پیدا خواهد کرد.

تقسیم بندی ثبت افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص
تقسیم بندی ثبت افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

در واقع با استفاده از این روش شما می‌توانید معادله حسابداری خود را در تعادل قرار دهید.

مراحل افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

ممکن است بعد از اینکه کسب و کار خود را شروع کردید برای شرکت در مزایده‌ها یا حتی کسب جایگاه بهتر نیاز به افزایش سرمایه شرکت سهامی خود کنید. که برای افزایش سرمایه می‌بایست مراحلی را طی کنید که این مراحل شامل:

ارسال مدارک مربوط به اداره ثبت شرکت

برای افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص ابتدا می‌بایست تمامی مدارک جهت افزایش سرمایه را به اداره‌های ثبت شرکت و حتی سازمان بورس ارسال کنید. در صورتی که از طرف سازمان بورس موافقت نامه‌ای را دریافت کردید، می‌توانید اقدام به افزایش سرمایه کنید.

حتما بخوانید: مدارک تحصیلی مورد نیاز ثبت شرکت

ثبت افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

بعد از ثبت و تغییرات شرکت سهامی خاص، شرکت‌ها بر اساس شرایط‌های اجباری یا حتی اختیاری تصمیم به تغییر در میزان سهام یا سرمایه شرکت می‌گیرند.

برای افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص می‌بایست میزان سرمایه در سامانه‌های اداره ثبت به صورت کامل ثبت شوند و سپس در آگهی‌های روزنامه رسمی به چاپ برسند.

تصمیم گیری در مورد قیمت سهم

برای افزایش سرمایه می‌بایست تایید سازمان بورس را بگیرید، سپس اقدام به برگزاری جلسه جهت تصمیم گیری در مورد قیمت سهم کنید.

انتشار آگهی

با انتشار آگهی می‌توانید از سهامداران برای شرکت در جلسه‌ها دعوت کنید.

قوانین افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

برای افزایش سرمایه شرکت ها هیچ قانونی تعیین نشده است که به چه میزان می‌بایست این سرمایه را افزایش دهید. اما معمولاً در بعضی از شرکت‌های دیگر از جمله شرکت‌های سهامی (خاص و عام) برای افزایش سرمایه محدودیت‌هایی در نظر گرفته می‌شود.

قوانین افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص
قوانین افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

بهترین روش های افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

در این مقاله در مورد تمامی روش‌های افزایش سرمایه صحبت کردیم. اما با توجه به اینکه شرکت‌ها شرایط متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند؛ بنابراین نمی‌توان روش یکسانی را جهت افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص به تمامی افراد پیشنهاد داد.

سخن پایانی

ما در این مقاله در مورد قوانین افزایش شرکت سهامی خاص مراحل آن به صورت مفصل اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم. در صورتی که سوالاتی در این مورد دارید می‌توانید با کارشناسان پتروکاران فردا به صورت آنلاین یا تلفنی در ارتباط باشید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها