سیستم مدیریت ایمنی بهداشت و محیط زیست HSE

8 اسفند 1399
0 دیدگاه
سیستم مدیریت ایمنی بهداشت و محیط زیست

سیستم مدیریت ایمنی بهداشت و محیط زیست HSE به وسیله کمیته HSE شرکت نفتی بین المللی شل ایجاد شده است. شرکت شل نظامنامه HSE بر اساس یک راهنمای تهیه شده به وسیله انجمن بین المللی اکتشاف و تولید صنعت نفت و در چارچوب گروهی از استاندارد های سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9000 تهیه کرده است، به صورتی که در آن مدیریت ایمنی و بهداشت و محیط نمودن محیط زیست، پشتیبان یکدیگر هستند و در مسیر خود به یکدیگر نزدیک می شوند و به سمت سیستم های مبنی بر ایزو 9000 سوق داده می شوند. در ادامه با پترو کاران فردا همراه باشید.

در این صورت با درنظر گرفتن موضوعاتی مانند: بهداشت، ایمنی و محیط زیست به صورت همزمان چارچوبی ارائه می گردد که بر اساس آن بتوان تصمیم گیری کرد و توازنی نصبی را به وجود آورد.

HSE عبارت است از یک ابزار مدیریتی که برای کنترل و بهبود عملکرد در محیط های کاری صورت می گیرد. به عبارت دیگر این سیستم بر اساس حذف کردن و یا کاهش دادن خطر های موجود در محیط کار در زمینه هایی از قبیل: بهداشت، ایمنی و محیط زیست به صورت هدفمند و بر اساس استاندارد ها صورت می گیرد.

همچنین می توان گفت که HSE یک سیستم ادغام شده ویک پارچه است که از تمامی منابع انسانی، تجهیزات و حتی منابع مالی برای ایجاد سلامت و محیطی بدون حادثه و آسیب، استفاده می نماید.

به صورت کلی تمامی سازمان ها به دنبال راهی برای کاهش دادن میزان هزینه ها هستند و در صورتی که به سیستم مدیریت ایمنی بهداشت و محیط زیست HSE توجه نداشته باشند، خسارات مالی برای آنها به وجود می آید.

هدف از ایجاد سیستم مدیریت ایمنی بهداشت و محیط زیست HSE

به صورت کلی هدف از ایجاد این سیستم ارائه دادن روشی هدفمند بر اساس استاندارد های موجود برای اطمینان پیدا کردن از حفظ و کنترل زمینه بهداشتی، ایمنی و محیط زیست می باشد.

نظام HSE به عنوان بخشی از نظام مدیریت کل جاری در سازمان است که برای توسعه، دستیابی، اعمال، بررسی کردن و حفظ نمودن خط مشی در رابطه با ایمنی، بهداشت و محیط زیست تلاش می نمایند تا راه را برای روش های مربوط به اصول مدیریت ریسک های بهداشت، ایمنی و محیط زیست که مربوط به فعالیت های شرکت هستند، باز کند.

عناصر سیستم مدیریت ایمنی بهداشت و محیط زیست HSE

عناصر تشکیل دهنده این سیستم به صورت کلی عبارتند از:

  • وجود رهبری و تعهد

مدیریت و رهبری موجود باید مشارکت در مسائل مدیریت ایمنی بهداشت و محیط زیست HSE را به طور صحیح ثابت کند. همچنین باید آن دسته از منابعی که برای رسیدن به اهداف HSE ضروری هستند را فراهم کند.

به صورت کلی رهبری به عنوان اساس سیستم مدیریت ایمنی بهداشت و محیط زیست HSE شناخته می شود.

  • وجود اهدافی به صورت استراتژیک و خط مشی

هر سازمان می تواند دارای یک خط مشی به صورت جامع برای مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست باشد، همچنین می تواند یک خط مشی به صورت جداگانه برای هر کدام از این بخش ها را دارا باشد.

در این خصوص لازم به ذکر است که پذیرفتن و حمایت از این خط مشی ها توسط بالاترین مقام سازمان و اطلاع رسانی کردن این موضوع به تمامی گروه های موجود در سازمان موضوع بسیار مهمی است.

  • سازمان دهی کردن و وجود منابع ومستند سازی آنها

سازمان ها باید به صورت کلی تمامی نقش ها و مسئولیت ها و توانایی های افراد را برای بهبود عملکرد در سیستم مدیریت ایمنی بهداشت و محیط زیست HSE اطلاع رسانی و تعریف نمایند.

  • ارزیابی کردن صحیح و مدیریت نمودن ریسک ها

سازمان ها باید به صورت مداوم ریسک هایی را که در ارتباط با سیستم مدیریت ایمنی بهداشت و محیط زیست HSE هستند را مورد ارزیابی قرار دهند. همچنین برای شناسایی کردن خطرات خاص، ارزیابی و کنترل کردن ریسک ها باید فرآیند ها و فعالیت ها ارزیابی گردند و سازمان ها باید برای ارزیابی و مدیریت این ریسک ها گروهی از روش های اجرایی را ایجاد کنند.

  • طرح ریزی صحیح

ملاحظاتی که در رابطه با سیستم HSE وجود دارد باید به صورت یک بخش جدایی ناپذیر از جنبه های طرح ریزی و تغییر باشد و برای تمامی برنامه های کاری موجود باید طرحی وجود داشته باشد که به وسیله آن بتوان به هدف HSE دستیابی پیدا کرد.

  • اجرا نمودن، ثبت و پایش

به وسیله این عنصر مشخص می شود که فعالیت ها باید چگونه انجام شوند و چگونه اقدامات اصلاحی برای بهبود مستمر باید اعمال گردند.

  • ممیزی و بازنگری

ممیزی و بازنگری باید برای تایید اجرا و اثر بخشی سیستم مدیریت ایمنی بهداشت و محیط زیست HSE و تناسب پیدا کردن آن با الزامات سیستم صورت بگیرد.

مزایای استقرار سیستم مدیریت ایمنی بهداشت و محیط زیست HSE

به صورت کلی مزایای این سیستم از قبیل زیر می باشد :

  • پیدا کردن شناخت کافی از عوامل بالقوه که به واحد تولیدی آسیب می رسانند.
  • به وجود آوردن بستری مناسب برای بهبود بخشیدن به میزان بهره وری و تعالی واحد
  • به وجود آوردن ساختاری مشخص برای مدیریت کردن HSE و تعیین نمودن مسئولیت ها
  • هدفمند کردن و یکپارچه کردن ایزو مربوط به مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست
  • به وجود آوردن بستری مناسب برای بهبود مستمر HSE در واحد تولیدی مربوطه
  • شناختن قوانین و مقررات ایمنی موجود در واحد تولیدی مورد نظر
  • ارزیابی نمودن ریسک ها به صورت موثر و کاهش دادن آنها برای کنترل حوادث
  • کاهش دادن زیان های که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر اثر حوادث در سیستم به وجود می آیند.
  • به وجود آوردن انگیزه برای کارکنان بر اثر اعتماد آنها به مدیریت به علت تلاش برای ایجاد محیط کاری ایمن
  • به وجود آوردن زمینه مناسب برای استفاده کردن از توان فکری بالقوه کارکنان به منظور تقویت ایزو مدیریت HSE
  • فراهم آوردن زمینه هایی برای شکل گیری رقابت سالم و موثر در سیستم تولیدی مورد نظر
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها