نحوه ثبت شرکت

15 مرداد 1402
0 دیدگاه
نحوه ثبت شرکت

نحوه ثبت شرکت چطور است و چرا باید انجام شود؟ برای اینکه بتوانید شرکت حقیقی خود را به طور رسمی و قانونی و به یک شرکت حقوقی تبدیل کنید نیازمند این است که شرکت خود را ثبت کنید. شرکت از لحاظ لغوی به معنای شراکت یعنی شریک شدن دو یا چند نفر در کار یا مالی است.

از نظر قانونی نیز افراد را شامل می‌شود که از نظر حقیقی و حقوقی و طبق یک سری قرارداد در کنار آن قرار میگیرند.

برای تعامل با شرکت‌ها و برندهای بزرگ نیازمند ثبت شرکت خود مثل ثبت شرکت تضامنی، ثبت شرکت مسئولیت محدود یا حتی انواع شرکت‌های مختلط به صورت قانونی هستید.

مراحل ثبت شرکت

یکی از مواردی که شما باید آشنایی کامل پیدا کنید در مورد نحوه ثبت شرکت، شناختن مراحل و طی کردن مراحل است. این باعث می شود شرکت شما به رسمیت شناخته شوید. یک شرکت باید چهار چوبی داشته باشد.
که در این مقاله شما را با آن آشنا می‌کنیم.

مرحله 1: انتخاب عنوان کمپانی مد نظر

مرحله اول انتخاب عنوان کمپانی مورد نظر است. شرکاء با توجه به نوع کار و فعالیت شرکت خود با استفاده از همفکری و تصمیم گیری همگانی آن مرحله را پشت سر میگذارند.
مدیران نمی‌توانند فراتر از موضوع فعالیتی که انتخاب کرده اند؛ زیرا دچار گرفتاری هایی می شوند.

و اگر میخواهند فعالیتی انجام دهند ابتدا برای مجوز های دیگر آن فعالیت اقدام کنند.

مرحله 2: تعیین نام شرکت

دومین مرحله از نحوه ثبت شرکت تعیین نام آن است که بر نوع فعالیت آن شرکت تاثیر بسزایی دارد. به طور مثال نامی که باید مد نظر شما باشد حداقل سه سیلاب داشته باشد. همچنین می توانند از نام هایی که دو سیلاب دارن و قبلا به ثبت نهایی نرسیده است استفاده کنند.
توجه به اینکه نام شرکت باید در ریشه فارسی، لغت نامه دهخدا و معین داشته باشد یا با توجه به فعالیت شرکت و همراستا با آن باشد یا همچنین کلماتی مانند بازرگانی، خدماتی، مهندسی و غیره برای شرکت قابل ثبت نهایی هستند اما به عنوان سیلاب خاص نمی توانید از آن برای شرکت استفاده کنید.

از طرف دولت برای تعیین نام شرکت‌ها قوانینی وضع شده است که باید طبق آن نام مورد نظر شرکت را انتخاب کنید.

مرحله 3: نوع شرکت

در قدم اول باید ارزیابی کلی نسبت نوع شرکت و کسب و کارمان، شرکاء شرکت و اعضای آن را تعیین کنیم. به طور مثال برای شرکت در مناقصات باید سهامی خاص را تهیه کنیم که در این صورت باید تعداد اعضا ۳ نفر و تعداد بازرس ۲ نفر باشد.

عوامل زیادی از جمله میزان مسئولیت اعضا یا تعداد شرکاء در نوع کمپانی تاثیر دارد.

مرحله 4: میزان سرمایه شرکت

میزان سرمایه‌ای که برای شرکت خود صرف می‌کنید در اعتبار شرکت تان، مناقصات و مزایدات تاثیر دارد. میزان حداکثری برای شروع ثبت شرکت تعیین نشده است. شرکاء می توانند به صورت اختیاری میزان درصد خود را مشخص کنند.

مرحله 6: تعیین مکان کمپانی

مکان و آدرس شرکت باید به صورت دقیق و واضح مشخص باشد زیرا مدیران و بازرسان به طور مداوم در حال رفت آمد در آن هستند. مکانی که در ان کمپانی قرار دارد جلسه مجامع عمومی اجرا می شود.

تعیین مکان کمپانی
تعیین مکان کمپانی

بیشتر بخوانید: ثبت و تغییرات شرکت سهامی عام


مرحله 7: تهیه مدارک

مدارکی که برای ثبت و تشکیل شرکت لازم است، بستگی به نوع فعالیت آن شرکت دارد. اما به طور معمول مدارکی همچون اظهار نامه، درخواست کتبی، اساسنامه، مدارک شناسایی تک به تک اعضای هیئت مدیره، اعلامیه پذیره نویسی و غیره می باشد.

  • گواهی تایید عدم سوعه پیشینه هیئت مدیره
  • کپی برابر اصل مدارک اعضا
  • اظهارنامه‌ای که توسط سهامداران و اعضای هیئت مدیره امضا شده است.

البته مدارکی که برای شما نام برده شد به صورت کلی می‌باشد. شما باید بر اساس نوع فعالیت شرکت خود مدارک ثبت شرکت را تهیه کنید.

شرط اختصاصی ثبت شرکت

با طی کردن مراحلی اختصاصی شرکت شما را به رسمیت می‌ شناسند. توجه کردن به مدارک و فراهم کردن شرایط، شرط اختصاصی شرکت امری ضروری است. علاوه بر رعایت شرایط عمومی قد و توجه کردن به قرارداد آن، باید شرایط اختصاصی و توجه کردن به عقد قرار داد نیز برای ثبت شرکت انجام دهید.

وجود شریک یا شرکا

هنگامی که می‌خواهید شرکت خود را ثبت نهایی کنید باید شریک خود را نیز معرفی کنید. لازم به ذکر است که داشتن یک شریک برای شرکت ممنوع است و باید ۲ یا چند شریک، یک شرکت را پا برجا کند. محدودیتی برای انتخاب تعداد شرکاء در قانون وجود ندارد.

همکاری شرکاء

یکی از لازمه شکل‌گیری شرکت داشتن شرکای است که علاقه‌ای به همکاری دارند. این نوع همکاری را می‌توانید از طریق تودیع سرمایه انجام دهید. برای افزایش همکاری شرکاء می‌توانید در جلسات تجلی و مجامع شرکت کنید.

تقسیم میزان سود و زیان

قبل از شروع ثبت شرکت باید میزان تقسیم سود و زیان بین طرفین به طور مساوی مشخص شود. ینی شخص باید هم در سود و هم در زیان مشارکت داشته باشد. اساسنامه شرکت بسیار مهم است زیرا تقسیم میزان سود و زیان وابسته به آن است.

تامین دارایی شرکت

تامین سرمایه برای ثبت شرکت همانند ساخت پایه و ستون محکمی است که در ساختمان سازی انجام می شود. برای
شروع و ثبت شرکت باید از در آورده نقدی و غیر نقدی خود استفاده کنید.

هزینه کلی ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت در ایران به دو دسته کلی تقسیم می‌شود.

هزینه اداری ثبت شرکت

  •  تهیه کردن پاک پستی برای ارسال اوراق به شرکت‌های ثبت
  • هزینه اوراقی که از اداره پست به اداره ثبت شرکت ارسال می‌شود.
  • تهیه پوشه برای تحویل مدارک به کارشناس اداره
  • خریدن روزنامه رسمی که دو کادر با هزینه ثابت باشد
هزینه اداری ثبت شرکت
هزینه اداری ثبت شرکت

بیشتر بخوانید: ثبت و تغییرات شرکت با مسئولیت محدود


هزینه جاری ثبت شرکت

هزینه جاری ثبت شرکت با توجه به موسسه ذهن ناب متغیر است. موسسه تمامی مراحلی را که توضیح داده‌ایم را می‌تواند انجام دهد. فرد متقاضی وقت خود را صرف این موارد نمی ‌کند و اما هزینه جاری ثبت شرکت شامل

  • تنظیم تمامی اوراق قانونی شخص حقوقی
  • ثبت تمامی اوراق تنظیم شده شخص حقوقی
  • وکالت پرونده
  • تحویل گرفتن اوراق از اداره ثبت شرکت

سخن پایانی

اولین قدم محکم در راستای هدف خود، ثبت شرکت است. با ثبت شرکت خود می‌توانید فعالیت‌های گسترده تری را انجام دهید و آن را به شخصیت حقوقی برسانید.

با مشاوره گرفتن از مشاورین حقوقی و مجرب و با تجربه ما، درآمد و سود کلانی حاصل از شرکت می توانید به دست آورید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها