افزایش سرمایه شرکت مسئولیت محدود

28 مرداد 1402
0 دیدگاه
افزایش سرمایه شرکت مسئولیت محدود

افزایش سرمایه شرکت مسئولیت محدود به چه شکل است؟ سرمایه این نوع شرکت‌ها به دو صورت سهم الشرکه نقدی و غیر نقدی نام گذاری می‌کنند. فرق این دو سهم الشرکه این است که سهم الشرکه نقدی باید کامل پرداخت شود.

اما در سهم الشرکه غیر نقدی پس از ارزیابی و بررسی کارشناس دادگستری به شرکت داده می‌شود. در این مقاله قصد داریم در مورد انواع راه‌های افزایش سرمایه شرکت مسئولیت محدود با شما صحبت کنیم؛ بنابراین توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

افزایش سرمایه شرکت با مسئولیت محدود

برای تغییر و افزایش سرمایه شرکت‌ مسئولیت محدود باید در اساسنامه ذکر شود. برای انجام دادن این نوع تغییرات، آن دسته از افراد سهام داری که حداقل 4/3 سرمایه را دارا هستند؛ حتما باید در جلسه حضور داشته باشند. طبق قانون تجارت باید اکثریت سرمایه داران و اکثریت تعداد در جلسه حضور داشته باشند.

برای افزایش سرمایه، شما نیازی به پرداخت چیزی ندارید. توافق شرکاء باهم و پرداخت سرمایه‌ برای این کار کافی است. همچنین مالیات افزایش سرمایه مانند مجمع عمومی تنظیم و صورت جلسه هم باید ثبت شود.

در صورتی که اطلاعات دقیق در مورد ثبت شرکت مسئولیت محدود ندارید، می توانید مقاله مرتبط در سایت را مطالعه فرمایید.

همچنین شما برای افزایش سرمایه، می بایست روش افزایش سرمایه خود را هم مشخص کنید.

روش های افزایش سرمایه شرکت مسئولیت محدود

برای افزایش سرمایه شرکت‌ مسئولیت محدود راه های مختلفی وجود دارد که در ادامه مطالب به 2 مورد مهم آن خواهیم پرداخت.

  • از طریق افزایش سهم الشرکه

در این نوع افزایش سرمایه، شرکاء از بررسی جزئی و کلی اقدام به افزایش سرمایه می‌کنند. با توجه به بودجه شرکاء می‌توانید به صورت نقدی و غیر نقدی سرمایه خود را افزایش دهید.

بعد از تصویب شدن افزایش سرمایه و تنظیم صورتجلسه و ارسال به اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری سرمایه شرکت شما افزایش می‌یابد. همچنین تمام سرمایه به صورت نقدی پرداخت می‌شود.

  • از طریق ورود شریک جدید

شریکی جدیدی که وارد شرکت می شود، بعد از ورود این فرد، سرمایه اضافه شده در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری ثبت می‌شود و سرمایه شرکت افزایش می‌یابد.

حتما بخوانید: مدارک ثبت شرکت

البته که مدیریت شرکت باید با شریک جدید قرداد رسمی امضا کند‌. همچنین این مسئله باید در صورت جلسه تغییرات به تصویب برسد.

روش های افزایش سرمایه شرکت مسئولیت محدود
روش های افزایش سرمایه شرکت مسئولیت محدود

مراحل افزایش سرمایه شرکت با مسئولیت محدود

برای افزایش سرمایه شرکت مسئولیت محدود نیازی به واریز سرمایه به بانک و دریافت گواهی بانک نیست. بعد از اینکه صورت جلسه نوشته شده تصویب شد و مدیر عامل آن هم انتخاب شد سرمایه به حساب شرکت واریز می‌شود.

  • مجمع فوق‌العاده

افزایش سرمایه چنین شرکت هایی و تصمیم گیری درباره‌ آن در این مجمع فوق‌العاده انجام می‌شود. در صورت حضور تمامی شرکاء در شرکت در زمان و ساعت مقرر نیازی به انتشار آگهی نیست؛ اگر تمامی شرکاء در شرکت حضور نداشته باشند، در روزنامه کثیر الانتشار شرکت از همه‌ی شرکاء به این نوع جلسه دعوت می‌شود.

برای تشکیل این نوع جلسه باید سه چهارم سرمایه داران در جلسه مجمع فوق‌العاده حضور داشته باشند. همچنین باید دو سوم حاضرین هم باید رأی مثبت به این تصمیم بدهند تا نهایی شود.

زمانی می‌توانید سرمایه شرکت خود را افزایش دهید که سرمایه اولیه را پرداخت کرده باشید.

مدارک مورد نیاز افزایش سرمایه شرکت مسئولیت محدود

برای افزایش سرمایه شرکت مسئولیت محدود باید مدارکی را ارائه دهید که در ادامه مطالب به آن خواهیم پرداخت.

  1. اصل صورت جلسه که تمامی شرکاء آن را امضا کردن
  2. ارائه لیست شرکاء قبل و بعد از افزایش سرمایه شرکت مسئولیت محدود
  3. ارائه مدارک شریک‌های جدیدی که به شرکت ورود کرده اند.
  4. اگر محل افزایش سرمایه غیر نقدی باشد. ارائه تقویم سرمایه غیر نقدی الزامی است و در صورت افزایش سرمایه نقدی باید نامه بانک را ارائه دهید.
  5. آگهی دعوت روزنامه کثیر الانتشار را باید ارائه دهید.

انتقال سرمایه شرکت مسئولیت محدود

  • سهم الشرکه شرکاء را نمی‌توان به شرکت‌های مسئولیت محدود انتقال داد.
  • اگر تعداد شرکاء بیش از ۱۲ نفر باشد؛ باید اسم تمامی اعضا در صورت جلسه حتما نوشته شود.
  • همچنین برای انتقال سرمایه شرکت مسئولیت محدود نکاتی وجود دارد که هنگام انتقال سرمایه باید به آن توجه داشته باشید که سهم دیگران را نمی‌توان انتقال داد؛ ولی اگر شرکاء برای انتقال سهم خود رضایت داشتند باید این کار را با سند عملی کنید.

خلاصه مطلب

در این مقاله خواندیم که افزایش سرمایه شرکت مسئولیت محدود به دو صورت سهم الشرکه نقدی و غیر نقدی است. همچنین خواندیم که فرق این دو این است که سهم الشرکه نقدی کامل پرداخت می‌شود؛ ولی سهم الشرکه غیر نقدی پس از بررسی کارشناس دادگستری و ارزیابی به شرکت پرداخت می‌شود.

همچنین برای تغییر و افزایش سرمایه شرکت باید در اساسنامه ذکر کنیم.

حتما بخوانید: ثبت شرکت تضامنی

برای افزایش سرمایه باید روش افزایش سرمایه را مشخص کنید. برای افزایش سرمایه باید مدارکی را ارائه دهید که در قسمت بالا به آن اشاره نمودیم. افزایش سرمایه دو روش مختلف دارد که از طریق ورود شرکاء جدید و از طریق افزایش سهم الشرکه می‌توان سرمایه شرکت مسئولیت محدود را افزایش داد.

مدارک مورد نیاز افزایش سرمایه شرکت مسئولیت محدود
مدارک مورد نیاز افزایش سرمایه شرکت مسئولیت محدود

مشاوره برای افزایش سرمایه شرکت

در این مقاله اطلاعات مفیدی را در مورد افزایش سرمایه شرکت مسئولیت محدوددر اختیارتان قرار دادیم. اما در صورتی که همچنان در مورد این موضوع سوال دارید، می‌توانید با کارشناسان پتروکاران فردا به صورت آنلاین یا تلفنی در ارتباط باشید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها