انواع شرکت‌های مختلط

10 مرداد 1402
0 دیدگاه
انواع شرکت‌های مختلط

آیا انواع شرکت‌های مختلط را می‌شناسید یا اطلاعاتی در مورد آن دارید؟ معمولاً بعضی از افرادی که قصد این را ندارند تا پولی از کسی قرض کنند تصمیم می‌گیرند که شریک‌های بیشتری را وارد شرکت خود کنند و هر کدام از این شرکا مسئولیت‌هایی را قبول می‌کنند.

در این صورت شرکت به یک شرکت مختلط تبدیل خواهد شد. ما در این مقاله قصد داریم در مورد تفاوت شرکت‌های مختلط سهامی و غیر سهامی، شرایط ثبت شرکت مدارک لازم جهت ثبت شرکت‌ها صحبت کنیم؛ بنابراین به شما توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید تا اطلاعات مفیدی را کسب کنید.

شرکت مختلط چیست؟

در حالت کلی شرکت‌های مختلط به دو بخش سهامی و غیر سهامی تقسیم بندی می‌شوند و شرکتی که دارای چندین شریک است را شرکت مختلط می‌نامند که در واقع هر کدام از شرکا دارای سهمی مشخصی هستند.

انواع شرکت مختلط کدام است؟

همانطور که گفته شد انواع شرکت‌ها در کمپانی های مختلط، سهامی و غیر سهامی هستند که در این بخش قصد داریم به صورت مفصل در مورد هر دوی این شرکت‌ها مطالبی ارائه دهیم.

شرکت سهامی

شرکت سهامی چیست؟ شرکت‌های مختلط غیر سهامی معمولاً از دو نوع شرکت مختلف تشکیل می‌شوند. به عبارتی می‌توان گفت که در این کمپانی‌ها شراکت تضمینی همچنین مسئولیت محدود وجود دارد.

در شرکت‌های غیر سهامی علاوه بر دارایی مربوط به کمپانی، هر قرضی که در ادامه همکاری ایجاد می‌شود بر عهده شریک ضامن است.

در صورتی که میخواهید در مورد مراحل ثبت شرکت سهامی خاص اطلاعاتی کسب کنید می توانید به سایت سری بزنید.

شرکت غیرسهامی

در کمپانی‌هایی که با نام شرکت مختلط سهامی شناخته می‌شوند هر کدام از شرکا سهمی داشته و مسئولیت آنها مطابق با میزان سرمایه آنها است. در چنین شرکتی نیز همانند شرکت‌های غیر مختلف سهامی شریک ضامن مسئول تمامی قروض کمپانی است.

۲ تفاوت شرکت مختلط سهامی و غیر سهامی

امیدواریم که توانسته باشید با ماهیت شرکت مختلط سهامی و شرکت مختلط غیر سهامی آشنا شوید. اما تفاوت‌های آنها در چندین مورد خلاصه می‌شود که ما به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

سرمایه

در شرکت مختلط سهامی، سرمایه موجود به قطعات سهام به صورت مساوی تقسیم بندی شده که تفاوت بسیار زیادی با شرکت مختلط غیر سهامی دارد چرا که در کمپانی‌های غیر سهامی سرمایه موجود به هیچ عنوان به سهام تقسیم بندی نخواهد شد.

مدارک لازم ثبت شرکت های مختلط سهامی
مدارک لازم ثبت شرکت های مختلط سهامی

بیشتر بدانید: مراحل ثبت شرکت


نوع شراکت

در رابطه با نوع شراکت می‌توان جدول زیر را تشکیل داد.

نوع شراکتشرکت
شرکت مختلط غیر سهامیشریک ضامن و شرکا با مسئولیت های محدود
شرکت مختلط سهامیشریک ضامن و سهامی

 

مدارک لازم ثبت شرکت های مختلط سهامی

جهت ثبت شرکت مختلط سهامی می‌بایست مدارک زیر را آماده کنید:

  • نسخه‌های به تایید رسیده از شرکتنامه نسخه‌های تایید شده از اساسنامه اسامی کامل مدیر یا تمامی مدیران
  • سوابق تصمیماتی که تمامی مدیران کمپانی در مجمع عمومی گرفته شده
  • مدارکی که نشان می‌دهد در مورد پرداخت کل سرمایه و حتی پرداخت واقعی حداقل یک سوم کل سرمایه که توسط مدیر شرکت امضا شده است

تقسیم سود شرکت های مختلط سهامی

قانون تجارت مشخص می‌کند که در شرکت‌های مختلف سهامی هر کدام از شرکا می‌توانند منافع کمپانی را بین خود تقسیم کنند از همه مهمتر چنین چیزی را در اساسنامه می‌بایست ذکر کنند.

ویژگی شرکت مختلط سهامی

در کمپانی‌های به شکل سهامی معمولا شخصی که سرمایه او به حالت سهام نیست و از طرفی تمامی قرض‌های شرکت را به عهده گرفته به عنوان شریک ضامه شناخته می‌شود.

از ویژگی‌های دیگر چنین شرکتی می‌توان به این اشاره کرد که نام شرکت علاوه بر شرکت مختلط می‌بایست به همراه نام حداقل یک نفر از شرکای ضامن باشد.

مدارک لازم ثبت شرکت‌های مختلط غیر سهامی

این مدارک شامل:

  • نسخه کامل از شرکت‌نامه کمپانی
  • نسخه کامل از اساسنامه، البته ارائه چنین مدرکی اجباری نیست
  • قید نام شرکت و شرکایی که هر کدام سهمی در کمپانی دارند

 

بعد از اینکه شرکت مختلط غیر سهامی خود را ثبت کردید بهتر است که مدارکی از شرکت‌نامه شرکت را در روزنامه‌های رسمی همچنین روزنامه‌های دیگری با نام کثییرالانتشار درج کنید. 

تقسیم سود و زیان شرکت مختلط غیر سهامی

بعضی از افراد قبل از اینکه اساسنامه شرکت را امضا کنند در مورد تقسیم سود مواردی را مشخص می‌کند، اما در صورتی که چنین چیزی قید نشده شما می‌توانید طبق ۱۱۹ مربوط به قانون تجارت چنین چیزی را تعیین کنید.

سود

اما تقسیم سود در شرکت‌های مختلط غیر سهامی به شکل زیر است:

شریک ضامن

معمولا شریک ضامن اداره کردن کل کمپانی را به عهده می‌گیرد که می‌تواند سهمی را برای خود مشخص کند چرا که فعالیت او بیش از بقیه شرکا در نظر گرفته می‌شود و مابقی آن بین بقیه شرکا تقسیم می‌شود.

شریک با مسئولیت های محدود

زمانی به شریک با مسئولیت‌های محدود سود داده می‌شود که کمپانی به شکل واقعی رشد کرده و سوددهی خود را آغاز کرده باشد.


بیشتر بدانید: ثبت و تغییرات شرکت سهامی خاص


زیان

در صورتی که شرکت دچار ضرر و زیان شد هر کدام از شرکا می‌بایست مسئولیت‌های خود را قبول کرده کرده و نسبت آن را معمولاً در شرکت‌نامه کمپانی تعیین می‌کنند.

ویژگی شرکت مختلط غیر سهامی

ویژگی‌های شرکت‌های مختلف غیر سهامی شامل چندین مورد هستند که از جمله آنها:

  • در چنین کمپانی شرکا نمی‌توانند انتقال سهم انجام دهند و در صورتی این اتفاق صورت می‌گیرد که همه شرکا رضایت دهند تا انتقال سهم انجام شود.
  • شریکی با مسئولیت محدود اجازه این را ندارد تا بدون رضایت بقیه شرکا نمی‌تواند سهم خود را چه در حالت کامل و چه بخش ثالث آن را انتقال دهد
ویژگی شرکت مختلط غیر سهامی
ویژگی شرکت مختلط غیر سهامی

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم در مورد انواع شرکت‌های مختلف صحبت کنیم. به صورت خلاصه شرکت‌های مختلف در دو نوع سهامی و غیر سهامی هستند.

برای ثبت هر کدام از آنها می‌بایست مدارکی را آماده کنید تقسیم سود و زیان هر کدام از کمپانی‌های مختلف سهامی و غیر سهامی نیز متفاوت است. دیگری است در صورتی که هرگونه سوالی دارید می‌توانید با کارشناسان پتروکاران فردا تماس حاصل کرده و با آنها مشورت کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها