ثبت تغییرات شرکت

18 مرداد 1402
0 دیدگاه
ثبت تغییرات شرکت

ثبت تغییرات شرکت چه شرایط و مراحلی دارد؟ بعد از اینکه شرکت‌ها شروع به کار کرد برای گسترش دامنه فعالیت آنها افراد تصمیم می‌گیرند تا در هیچه موضوع فعالیت عنوان و حتی اعضای هیئت مدیره تغییراتی را ایجاد کنند.

بهتر است قبل از انجام این تغییرات اطلاعات بسیار زیادی را در مورد ثبت این تغییرات کسب کنند. در واقع هنگامی که تصمیم به تغییرات ثبت شرکت خود میگیرید، باید آن را به طور رسمی و قانونی توسط اداره ثبت  مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت تایید در روزنامه کشوری نیز منتشر شود.

با ما همراه باشید تا در این مورد اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

انواع ثبت تغیرات شرکت

در این قسمت به انواع تغییراتی که در شرکت می توانید به ثبت برسانید می پردازیم.

افزایش سرمایه

برای گسترش و تامین برخی از امور مالی و فعالیت های شرکت باید سرمایه شرکت را افزایش دهید. این امر وظیفه سهامداران یا همان هیئت مدیره شرکت است که بتوانند سرمایه شرکت را افزایش دهند. زمانی می‌توانید این سرمایه را افزایش دهید که سهام جدید را انتشار دهید یا از روش بالا بردن مبلغ اسمی سهام اقدام نمایید.

منحل کردن شرکت

هنگامی که اعضای هیئت مدیره نسبت به منحل کردن شرکت اقدام می‌نمایند، این به منظور پایان دادن به فعالیت شرکت است. منحل کردن شرکت به معنی عدم انجام فعالیت شرکت است.

برای رسیدگی به امور و پرداختی‌های شرکت و تقسیم دارایی بین سهامداران باید فردی به نمایندگی و به عنوان مدیر تصفیه انتخاب شود تا بتواند همزمان یا بعد از انحلال شرکت این وظیفه را به درستی انجام دهد.

کاهش سرمایه

کاهش سرمایه شرکت نیز تدبیری دیگر از کنترل شرایط می‌باشد. کاهش سرمایه هم در مواردی که شرکت اوضاع و احوال ناخوشایندی دارد و هم در مواردی که شرکت در حال سود دهی است.

در مواقعی که شرکت دچار زیان‌هایی شده است، احتمالا با کاهش سرمایه روبرو می‌شود. هنگامی که کاهش سرمایه در یک شرکت به وجود می‌آید باید جبران شود در غیر این صورت سود سهامی تقسیم نمی شود.

اما در هنگامی که شرکت با سود دهی مواجه می‌شود سهامداران می‌توانند سود را در بین خود تقسیم کنند.

حتما بخوانید: ثبت شرکت مسئولیت محدود

تغییر موضوع شرکت

موضوع شرکت نشان دهنده وظایف و نوع فعالیت یک شرکت است. وظایف و اختیارات اعضای شرکت در اساسنامه قید می‌شود و اعضای هیئت مدیره فعالیت و  سرمایه شرکت را نمی‌توانند در حوزه دیگر و خارج از موضوع  به کار ببرند.

در صورت موافقت تمامی اعضای هیئت مدیره می‌توانید موضوع شرکت را تغییر یا افزایش و کاهش دهید.

در مواقعی که شرکت موضوع خود را به درستی در اساسنامه ثبت نکرده باشد یا  قصد گسترش  فعالیت شرکت خود را در زمینه‌های دیگر داشته باشد می تواند موضوع شرکت را تغییر دهد یا به موضوع قبلی مطالبی را اضافه کند.

 تغییرات شرکت
تغییرات شرکت

انتقال سهام

یکی دیگر از موارد تغییرات شرکت را می‌توان انتقال سهام دانست. انتقال سهام در مواردی اتفاق میافتد که فرد یا هیات مدیره قصد خروج از شرکت را داشته باشند یا هنگامی که فرد جدیدی به اعضای شرکت وارد می‌شود. همچنین در مواقعی که سهامداران می‌خواهند در بین خود سهام را انتقال دهند اتفاق می افتد.

برای نقل و انتقالات سهام باید فردی که گیرنده و فردی که انتقال دهنده است مالیات مربوط به شرکت را به اداره مربوطه پرداخت کند.

تمدید شرکت تغییر

شرکت سهامی خاص به دلیل ادامه دادن فعالیت شرکت خود، در مناقصات و مزایدات و اجرای پروژه های شرکت باید هر ۲ سال یکبار اعضای هیئت مدیره و سهامداران را تعیین و تمدید کند.

تغییر در حق امضا

دارندگان حق امضا در یک شرکت افرادی هستند که برای اوراق بهادار، چک، سفته، سفته، اوراق عادی و اداری معرفی می شوند. حق امضا در شرکت را می توان بر عهده یک یا چند نفر قرار داد.

بعد از تاسیس شرکت خود و با موافقت تمامی اعضای هیئت مدیره می توانید حق امضا را در بین سهامداران تغییر دهید.

شما برای تغییر حق امضا ابتدا باید شرکت خود را ثبت کنید که این مورد بستگی به عنوان شرکت دارد که در ادامه به چند مورد از ثبت شرکت ها اشاره می کنیم:

حتما بخوانید: شرکت سهامی چیست؟

تغیر تعداد شرکاء

برای تغییر در تعداد شرکای یک شرکت باید از تمامی اعضای شرکت را از طریق روزنامه و در مجمع عمومی دعوت به عمل آید. اکثریت افراد و اعضا در تصمیم گیری در مورد تغییر تعداد شرکا بسیار مهم است.

مراحل ثبت تغییرات شرکت کدام اند؟

برای ثبت نهایی تغییرات شرکت از جمله ثبت و تغییرات شرکت سهامی عام یا ثبت و تغییرات شرکت تعاونی باید تمامی هزینه های تغیرات را پرداخت کنید و تمامی مواردی را که تغیر داده اید را در صورت جلسه ذکر کنید. به کم و کسری ها و موارد اشتباهی که ممکن است پیش آید توجه کنید. کوچکترین خطا باعث رد شدن درخواست شما می شود.

مدارک لازم جهت ثبت تغییرات شرکت

هنگامی که می خواهید تغییرات را به ثبت نهایی برسانید باید مدارکی را به همراه داشته باشید.

  • در حضور اکثریت صاحبان سرمایه آگهی دعوت از موسسه ذهن ناب توسط روزنامه تنظیم و به چاپ برسد.
مراحل ثبت تغییرات شرکت
مراحل ثبت تغییرات شرکت

تغییرات اجباری شرکت

تغییرات اجباری به معنی تغییراتی است که بعد از زمان مقرر از طرف قانون تجارت و اساسنامه شرکت باید حتما انجام شود. موارد پر کاربردی مانند

  • تعیین تعداد اعضای هیئت مدیره
  • مشخص کردن حق امضا
  • انتخاب و تعیین بازرسی شرکت
  • تغییر شخص حقوقی

و غیره می باشد.

 تغییرات اختیاری شرکت

تغییرات اختیاری شامل مواردی همچون:

  • تغییر اسم شرکت
  • تغییر در موضوع انواع شرکت ها
  • تغییر در مکان و آدرس شرکت
  • افزایش یا کاهش سرمایه شرکت
  • کاهش سرمایه اختیاری و اجباری
  • کم و زیاد شدن تعداد اعضای هیئت مدیره
  • منحل کردن شرکت
  • انتقالات شرکت

و غیره می باشد.

هزینه ثبت تغییرات شرکت

بابت ثبت تغییرات شرکت باید هزینه هایی را پرداخت کنید. این هزینه ها شامل موارد زیر هستند:

  • پرداخت دستمزد وکیل و خرید تمبر برای شرکت( داشتن وکیل برای شرکت مورد نظر اختیاری می باشد)
  • پرداخت هزینه ای که بابت ثبت تغییرات شرکت انجام می شود که هر جلسه بابت این کار باید هزینه را پرداخت کنید.
  • وارد شدن تمامی صورت جلسه های تنظیم شده به سیستم.
  • هزینه پست و پاکت های اداره ثبت.
  • با توجه به توافق طرفین باید هزینه روزنامه کثیرالانتشار را پرداخت کنید.

و غیره می باشد.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد انواع ثبت تغییرات شرکت از جمله افزایش سرمایه، منحل کردن شرکت، کاهش سرمایه، تغییر موضوع شرکت و موارد دیگر به صورت مفصل صحبت شده است. در صورتی که قصد مشاوره دارید می‌توانید با کارشناسان پترو کاران فردا تماس حاصل نمایید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها