کد آیسیک (ISIC) چیست؟

22 اردیبهشت 1400
0 دیدگاه
کد آیسیک ISIC

کد آیسیک چیست؟ این کد مخفف عبارت International Standard Industrial Classification به معنای سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع است. کد گزاری روشی ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات، مدارک واموال … سال های بسیار زیادی است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تامین مورد استفاده قرار می گیرد. کد ISIC یک کد منحصر به فرد است که به یک فعالیت اقتصادی یا صنعت خاص اختصاص داده می شود تا آن را در چارچوب گسترده تر فعالیت های اقتصادی طبقه بندی کند. این کدها برای اهداف مختلف آماری و اداری از جمله تحلیل اقتصادی، گزارش دهی و سیاست گذاری استفاده می شوند. در ادامه پترو کاران فردا همراه باشید.

با کمک کد ISIC ، جریان اطلاعات خصوصا جریان اطلاعات مربوط به محصول و موجودی ها تسهیل شده است و تمامی واحد ها به ویژه در شرکت های بزرگ قادرند تا میزان ثابت و یکسانی از هر کد را برداشت کنند که صحت اطلاعات برنامه ریزی را تامین می کند.

شورای اجتماعی اقتصادی سازمان ملل با توصیه کمیسیون آمار از تمامی شرکت ها و کشور ها خواسته است تا طبقه بندی اطلاعات خود را به این روش انجام دهند و کد آیسیک را به عنوان اصلی ترین طبقه بندی در نظر بگیرند.

تقریبا می توان گفت که تمامی واحدهای مختلفی که در سازمان ملل فعالیت دارند، از این طبقه بندی برای آمار خود استفاده می کنند و استفاده از این شیوه برای آمارگیری، طبقه بندی و فهم اقتصاد در سطح جهانی بسیار کارامد بوده است.

به صورت کلی می توان گفت که سیستم کد ISIC یک طبقه بندی بر اساس نوع فعالیت اقتصادی است.

در سیستم طبقه بندی ISIC نحوه کدگزاری چگونه است؟

در این طبقه بندی دو رقم اول کد به عنوان نشانگر صنعتی هستند که موسسه در آن به فعالیت می پردازد. رقم سوم نمایانگر گروه صنعتی است ورقم چهارم نیز بیانگر عنوان اختصاصی رسته است که فعالیت در حوزه آن صورت می گیرد. با این وجود تمامی فعالیت های اقتصادی در چهار رقم خلاصه شده و به این شکل پوشش داده می شوند.

در روابط بین المللی کد آیسیک برای طبقه بندی کردن فعالیت های اقتصادی در نظر گرفته شده اند و در برگیرنده کالا و خدمات نیستند.

ساختار کدهای ASIC:

کدهای ASIC ماهیت سلسله مراتبی دارند و از ساختار چند سطحی برای دسته بندی فعالیت های اقتصادی متنوع استفاده می کنند. کد از چهار سطح تشکیل شده است:

  • بخش: گسترده ترین سطح، که با یک نویسه الفبایی منفرد نشان داده می شود (به عنوان مثال، A برای کشاورزی، B برای معدن، و غیره).
    بخش: سطح دوم طبقه بندی را محدود می کند و با دو رقم عددی نشان داده می شود (به عنوان مثال، 01 برای کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری).
    گروه: با اصلاح بیشتر طبقه بندی، این سطح با یک کد سه رقمی (به عنوان مثال، 011 برای تولید کشاورزی) مشخص می شود.
    کلاس: خاص ترین سطح طبقه بندی که با یک کد چهار رقمی نشان داده می شود (به عنوان مثال، 0111 برای کشت پنبه).

استفاده از کد آیسیک چه اهمیتی دارد؟

  • طبقه بندی در این خصوص در برگیرنده تمامی فعالیت های اقتصادی و اجتماعی در سطح بین المللی است.
  • امکان مقایسه کردن روند فعالیت ها در سطح ملی و یا بین المللی در صورت استفاده از طبقه بندی ISIC وجود دارد.
  • توصیه کمیسیون سازمان ملل متحد به تمامی کشور های عضو در خصوص استفاده از طبقه بندی ISIC
  • به کار گرفتن طبقه بندی ISIC به وسیله 98 کشور در قاره های مختلف جهان

تمامی عوامل ذکر شده در این قسمت نشان دهنده اهمیت استفاده از کد آیسیک است.

  • انطباق با مقررات: کدهای ASIC نقش حیاتی در انطباق با مقررات ایفا می کنند. کسب‌وکارها باید هنگام ثبت فعالیت‌های خود، فعالیت‌های خود را تحت کد ASIC مناسب طبقه‌بندی کنند. این تضمین می کند که مشاغل به مقررات و الزامات مربوطه پایبند هستند.
  • شناسایی کسب و کار: استفاده از کدهای ASIC فرآیند شناسایی و تمایز بین مشاغل را ساده می کند. این سازمان‌های دولتی، مؤسسات مالی و سایر سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا به سرعت و دقت فعالیت‌های یک کسب‌وکار را شناسایی و درک کنند.
  • تجزیه و تحلیل آماری: کدهای ASIC جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های اقتصادی را تسهیل می کنند. سازمان‌های دولتی و محققان از این کدها برای ایجاد بینش ارزشمند در صنایع مختلف استفاده می‌کنند و به تصمیم‌گیری آگاهانه و تدوین سیاست کمک می‌کنند.
  • اطلاعات مصرف کننده: مصرف کنندگان از کدهای ASIC بهره مند می شوند زیرا آنها شفافیت و ثبات در توضیحات کسب و کار را ارائه می دهند. این وضوح به مصرف‌کنندگان در انتخاب آگاهانه درباره محصولات و خدماتی که با آن‌ها درگیر هستند کمک می‌کند.
  • ارتباطات کارآمد: هنگامی که مشاغل، ارگان های دولتی یا سایر ذینفعان با هم تعامل دارند، استفاده از کدهای ASIC درک مشترکی از ماهیت فعالیت های تجاری مورد بحث را تضمین می کند. این کارایی باعث افزایش ارتباطات و همکاری می شود.

آموزش تکمیل کردن کد آیسیک در پیش ثبت نام کد اقتصادی

آموزش تکمیل کردن کد آیسیک در پیش ثبت نام کد اقتصادی

پیدا کردن کد آیسیک و یا تکمیل کردن آن از یافتن و تکمیل کردن ایران کد راحت تر است.

زیرا در ایران کد طبقه بندی بر اساس کالا و خدمات است که جایگاهش در این ثبت نام اشتباه می باشد. زیرا این ثبت نام بر اساس نوع فعالیت صورت می گیرد و نه بر اساس کالا و خدمات.

همان طور که قبلا ذکر کردیم شرکت ها ممکن است که دارای کالا ها یا خدمات متنوعی باشند به همین دلیل در ایران کد دسته و زیر دسته را نباید در نظر بگیریم و باید آنها را به صورت کامل فاکتور بگیریم.

اما با این وجود از آنجایی که کد آیسیک برای طبقه بندی نوع فعالیت طراحی شده است، شما قادر هستید تا شغل خود را به راحتی در درون آن پیدا کنید.

در این خصوص کافی است تا بر اساس توضیحاتی که در قسمت فوق ذکر شد هر مودی حقیقی و یا حقوقی بر اساس نوع فعالیت خود به راحتی قادر است تا فعالیت خود را پیدا کند.

لازم به ذکر است که هنگام جست و جوی فعالیت اصلی در بخش کد آیسیک شما می توانید رده و یا حتی گروه را نیز جست و جو کنید. به عنوان مثال : اگر شغل شما لبنیات فروشی باشد باید در این قسمت دامداری را جست و جوکنید و سپس طبقه مورد نظر و مربوط به فعالیت خود را پیدا کنید.

کاربرد و روندهای آینده:

استفاده از کدهای ASIC فراتر از انطباق با مقررات است. با ادامه تکامل فناوری، این کدها احتمالاً در سیستم های دیجیتال ادغام می شوند و ثبت کسب و کار و تعامل را ساده تر می کند. علاوه بر این، با ظهور صنایع جدید، کدهای ASIC سازگار و گسترش خواهند یافت تا این پیشرفت ها را در بر گیرند.

در نتیجه، کدهای ASIC یک ابزار اساسی در چشم انداز کسب و کار هستند که یک رویکرد ساختاریافته و سیستماتیک برای طبقه بندی فعالیت های اقتصادی ارائه می دهند. نقش آنها در انطباق با مقررات، تجزیه و تحلیل آماری و ارتباطات کارآمد بر اهمیت آنها در ایجاد یک محیط تجاری سازمان یافته و شفاف تاکید می کند. همانطور که مشاغل و صنایع به تکامل خود ادامه می دهند، کدهای ASIC سنگ بنای طبقه بندی و درک موثر باقی خواهند ماند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها