انواع شرکت ها

5 مرداد 1402
0 دیدگاه
انواع شرکت ها

انواع شرکت ها چه هستند؟ ویژگی انواع شرکت ها چه می باشد؟ ویژگی شرکت دانش بنیان چیست؟ در صورتی که می خواهید تا با ماهیت و ویژگی انواع شرکت ها آشنا شوید در این مطلب با ما در پتروکاران فردا همراه بمانید.

شرکت ها در ایران انواع مختلفی دارند که هر یک از انها در راستای امور مشخص و متفاوتی تاسیس می شوند و فعالیت مشخصی را آغاز می کنند. بنابراین کسانی که قصد تاسیس شرکت دارند باید بر حسب اهداف خود به راه اندازی و تاسیس یک نوع مناسب از شرکت بپردازند تا بتوانند از شرکت در راستای پیشبرد اهداف خود بهره ببرند.

البته برای ثبت شرکت تجاری یا ثبت و تغییرات شرکت تعاونی می بایست یک سری از نکات را نیز مد نظر قرار دهید.

به این منظور چنانچه از اطلاعات کافی برخوردار نیستید و به راهنمای در زمینه تاسیس شرکت نیاز دارید امکان دریافت مشاوره و راهنمایی از مجموعه پتروکاران فردا را خواهید داشت.

انواع شرکت ها چه می باشند؟

انواع شرکت ها بر اساس نوع فعالیت را میتوان به موارد ذکر شده در زیر تقسیم بندی کرد:

شرکت سهامی

شرکت های سهامی به گروهی از شرکت ها گفته می شوند که در آنها سرمایه به سهام تبدیل می شود و مسئولیت سهامداران بر اساس میزان مبلغ اسمی سهام آنها تعیین می شود. لازم به ذکر است که منظور از مبلغ اسمی سهام همان اعدادی است که بر روی برگه سهام نوشته می شود. شرکت های سهامی به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از: سهام خاص و سهامی عام.

شرکت سهامی خاص

شرکت های سهامی خاص دارای سهام قابل داد و ستد در بورس نیستند اما میتوان انها را توسط مردم به راحتی معامله کرد. تامین سرمایه این شرکت ها به عهده موسسان شرکت است که پس از آن نیز باید نیمی از سرمایه در بانک سپرده گذاری شود.


مطلب مرتبط: هزینه ثبت شرکت


شرکت سهامی عام

شرکت های سهامی عام قابل داد و ستد در بورس هستند و قسمتی از سرمایه انها توسط فروش سهام به افراد خارج از شرکت تامین می شود.

<yoastmark class=

شرکت تضامنی

کمپانی های تضامنی در جهت انجام امور تجاری میان دو الی چند نفر تشکیل می شوند و مسئولیت آنها به شکل تضامنی است. بدین معنا که اگر سرمایه و دارایی شرکت برای پرداخت دیون و بدهی های شرکت کافی نباشد، شرکا مسئول پرداخت قروض هستند و باید بدهی شرکت را پرداخت کنند.

شرکت بازرگانی

کمپانی های بازرگانی یکی از انواع شرکت ها محسوب می شوند که با هدف انجام امور بازرگانی تاسیس می شوند و تمامی شرکت هایی که به واردات و یا صادرات می پردازند از این نوع شرکت به حساب می آیند. کسانی که به تاسیس شرکت بازرگانی اقدام می کنند باید در کنار آن کارت بازرگانی نیز دریافت کنند تا به شکل قانونی قادر به انجام امور تجاری و بازرگانی باشند.

شرکت پیمانکاری

کمپانی های پیمانکاری به نوعی از شرکت ها در ایران گفته می شود که در راستای انجام امور پیمانکاری مختلف مانند: حمل و نقل، ساخت و ساز، نصب، اجرا و … تشکیل می شوند و به نحوی هستند که برای انجام این امور میتوانند با افراد حقیقی و یا حقوقی قرارداد کاری امضا کنند. شرکت های پیمانکاری در واقع به اشخاص حقیقی یا حقوقی در ازای انجام امور تعیین شده تعهد می دهند و تمامی امور مشخص شده را به عهده می گیرند.

شرکت خدماتی

کمپانی های خدماتی همان طور که از نام آنها مشخص است برای انجام امور خدماتی تاسیس می شوند و در زمینه های مختلف خدمت رسانی می کنند. به عنوان مثال: یک شرکت خدماتی می تواند در راستای ارائه خدمات کشاورزی، خدمات حمل و نقل، خدمات راهسازی، خدمات تعمیر و نگهداری، خدمات نظافتی و … تاسیس شده باشد.

که البته برای گرفتن گواهینامه پیمانکاری نباید بدون مشورت با متخصصی اقدام کرد.


مطلب مرتبط: مراحل ثبت شرکت


شرکت تعاونی

کمپانی تعاونی یکی از انواع شرکت ها است که معمولا میان دوستان، هم صنفان، همسایه ها و یا هم محلی ها تشکیل می شود تا از طریق آن منافع مشترکی به دست آید. اعضای شرکت های تعاونی در جهت امور مختلف به یکدیگر کمک می کنند.

لازم به توضیح است که در این شرکت ها اعضا از سرمایه و سهم یکسان برخوردار نیستند بلکه هر عضو بدون توجه به سهام فقط از یک رای برخوردار است. به همین دلیل شرکت های تعاونی را معمولا متکی بر اعضا در نظر می گیرند که در انها اعضا از سرمایه مهم تر هستند.

<yoastmark class=

شرکت نسبی

کمپانی های نسبی با یک نام مشخص میان دو یا چند نفر تشکیل می شوند و در این نوع شرکت ها مسئولیت شرکا مطابق با سرمایه ای که در شرکت آورده اند تعیین می شود و تعداد اعضای شرکت در زمان تاسیس باید دو نفر یا بیشتر باشد.

شرکت با مسئولیت محدود

کمپانی های مسئولیت محدود بر خلاف شرکت های تضامنی هستند زیرا در این نوع شرکت ها هر یک از اعضا و سهامداران فقط به میزان سرمایه ای که در شرکت گذاشته است مسئول پرداخت دیون و بدهی های شرکت است؛ بنابراین کسانی که در این نوع شرکت مشارکت داشته باشند و به عنوان سهامدار شرکت مسئولیت محدود شناخته شوند در صورتی که با بدهی های شرکت مواجه گردند ناگزیر به استفاده از اموال شخصی خود برای پرداخت دیون شرکت نخواهند بود.

کلام پایانی

انواع شرکت ها را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دادیم و ویژگی های آنها را برشمردیم تا اطلاعات بهتری نسبت به انها به دست آورید. چنانچه به راه اندازی شرکت نیاز دارید و در این زمینه به کسب اطلاعات بیشتر و یا دریافت راهنمایی نیازمند هستید با ما در مجموعه

پتروکاران فردا در ارتباط باشید.

همکاران ما در این مجموعه می توانند به شما مشاوره ارائه دهند و یا انجام کلیه امور راه اندازی و ثبت شرکت را به عهده بگیرند. پس اگر از زمان کافی برای ثبت شرکت برحوردار نیستید و یا در انجام عملیات و طی کردن مراحل آن با مشکل مواجه اید، حتما از طریق تلفن های تماس با ارتباط برقرار کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها