نحوه دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی

20 فروردین 1401
0 دیدگاه

مجوز کسب و کار اینترنتی

امروزه کسب و کار اینترنتی به یک شغل پاره‌وقت و حتی برای برخی افراد به شغل اول و تمام‌وقت تبدیل شده‌است. با توجه به نیاز دنیای امروز و پیشرفت تکنولوژی کسب‌وکارهای اینترنتی رشد بیشتری داشته‌اند که توصیه می‌شود حتی اگر یک کسب‌وکار سنتی دارید برای توسعه کار خود حتما کسب‌وکار خود را وارد دنیای اینترنتی کنید و در صورت انجام این کار ابتدا شما نیاز به أخذ مجوز کسب ‌و کار اینترنتی دارید.

برای این کار شما ابتدا باید مشخص کنید که چه مجوزی برای چه کسب‌وکاری احتیاج دارید و با توجه به این‌که شما تولیدکننده یک محصول هستید یا فروشنده، یا این‌که قصد بازاریابی محصولات خاصی را در فضای مجازی دارید باید برای دریافت مجوز اقدام کنید.

نحوه دریافت مجوز کسب ‌و کار اینترنتی با توجه به این نکته که اینترنت فضای نسبتاً جدیدی در کشور ما است و اکثر مردم ترجیح می‌دهند برای فعالیت‌های تجاری خود، محصولات و خدمات را از طریق فضاهای مجازی ارائه کنند شغل‌های اینترنتی بسیار زیادی به وجود آمده‌اند. بنابراین برای جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری اینترنتی باید یک سری اقدامات نظارتی برای این نوع کسب و کارها در نظر گرفته شود.

کسب و کارهای اینترنتی چند سالی می‌شود که به یکی از مهم‌ترین حرفه‌های دنیای امروز تبدیل شده و به مرور زمان نیز جای خود را بین ایرانیان باز کرده است. البته این کار هم مانند بسیاری از مشاغل دیگر دارای مشکلات و معضلاتی بوده و گاه سبب می‌شود کاربران نتوانند به صورت تمام و کمال نسبت به آن احساس اطمینان داشته باشند. یکی از راه‌حل‌های جلب اعتماد کاربران، دریافت مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی و یا کسب و کار اینترنتی است.

مراحل دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی

امروزه در اینترنت افراد زیادی در حوزه های مختلف ازجمله کسب و کارهای اینترنتی فعالیت دارند؛ اما به دلیل اینکه فعالیت در این حوزه بسیار گسترده شده است، امکان کلاه‌برداری افراد سودجو نیز وجود دارد.

به‌عنوان‌مثال، برخی از افرادی که تحت عنوان فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام فعالیت میکنند به دلیل اینکه راه اندازی کسب و کاری که در اینستاگرام وجود دارد، نیاز به مجوز ندارد، ممکن است افرادی سودجو باشند که درصدد کلاه‌برداری از افراد باشند. دلیل این ادعا نیز آمار بالای شکایت از کسب و کار اینستاگرامی است.

به همین دلیل برای اینکه اثبات شود که کسب و کاری که در اینترنت فعالیت دارد به‌صورت قانونی فعالیت میکند، نیاز است که مجوزهایی برای این منظور تهیه کند.

برای این منظور، در ابتدا فرد کسب و کار خود را بر بستر اینترنت راه اندازی میکند که این کار باید بر اساس چک لیست¬های مرکز توسعه تجارت الکترونیک باشد.

سپس متقاضی تقاضای خود را در سامانه ی اینماد ثبت میکند. در گام بعدی، پس‌ازاینکه تقاضای موردنظر توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک ارزیابی شد، تقاضای کسب و کار مشمول قانون نظام صنفی به سامانه‌ی اصناف ارجاع داده میشود.

پس‌ازاینکه تقاضای موردنظر پذیرفته شد، مدارکی که در ادامه ذکر میشود حداکثر ظرف مدت سه ماه در سامانه اصناف بارگذاری شود. درنهایت، پرونده توسط اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی یا سامانه کسب و کار اینترنتی تکمیل میشود.

درنهایت، ظرف 15 روز مدارک متقاضی با اصل آن تطبیق داده میشود و در صورت تطبیق، پروانه کسب صادر میشود و به متقاضی تحویل داده میشود و مشخصات پروانه کسب نیز به سامانه اینماد ارسال میشود.

لازم به ذکر است که دستگاه اجرایی که مجوز کسب و کار را صادر میکند، وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

مزایای کسب و کارهای اینترنتی

  • فراهم شدن شرایطی ایده‌آل برای خرید خدمت و محصول در تمامی ساعات شبانه روز
  • حذف شدن واسط برای عرضه و به طبع پایین آمدن قیمت تمام شده محصولات
  • فراهم شدن بستری مناسب برای ایجاد ارتباط با بازار هدف وسیع
  • ایجاد شرایطی مناسب برای فروش و ارسال محصولات به خارج از کشور
  • مدیریت بهتر و هدفمندتر منابع انسانی
  • مدیریت بهتر هزینه‌های مرتبط با کسب و کار
  • کاهش خطای انسانی به دلیل سیستمی شدن برخی از فرایندهای فروش
  • رونق بخشیدن به چرخه اقتصاد با افزایش فروش

انواع مجوز برای کسب و کار اینترنتی

در قدم اول شما باید بدانید که برای چه کسب و کاری چه مجوز هایی لازم است. با توجه به این نکته که شما فروشنده یک محصول هستید یا تولید کننده، یا اینکه شما قصد بازاریابی محصول در فضای مجازی را دارید باید نسبت به دریافت مجوز مورد نیاز خود اقدام نمایید

در حوزه کسب و کارهای آنلاین دو دسته مجوز مورد نیاز می باشند.

  • دسته اول مجوزهای عمومی یا همان نماد الکترونیکی یا همان ای نماد ا
  • دسته دوم مجوزهای اختصاصی هر صنف است

اینماد الکترونیکی چیست؟

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از درخواست صاحبان کسب و کارهای نوپا و بررسی شرایط و مدارک آنها، اقدام به صدور نماد الکترونیکی می‌کند. این نماد که یکی از مهم‌ترین مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی است در واقع اعتباری‌ست که به مجوز کسب و کار اینترنتی داده می‌شود و صحت فعالیت آنها را تایید می‌نماید. از همین رو بسیاری از مردم ارتباط بیشتری با این سایت‌ها برقرار کرده و آنها را قابل اطمینان‌تر از دیگر کسب و کارها می‌دانند.
امروزه دو نوع نماد الکترونیکی وجود دارد که عبارتند از:

 نماد دائم یک ستاره:

دریافت این نماد سختی‌های خود را دارد زیرا هنگام کسب آن میبایست معیارهای گوناگونی مورد بررسی قرار بگیرد تا صلاحیت کسب و کار اینترنتی به صورت کامل برای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور معلوم گردد.

 نماد دائم دو ستاره :

در خصوص دریافت نماد دائم دو ستاره باید بگوییم فرآیند اعطای آن دقیقا همچون مورد قبلی است اما تنها تفاوتی که دارد این است که صاحب سایت اینترنتی موظف است گواهی نامه SSL را دریافت کرده و در وب سایت خود نصب نماید. برای انجام این پروسه صاحبان کسب و کار اینترنتی می‌بایست به سایت “نماد اعتماد” مراجعه کرده و جهت ثبت نام اقدام کنند.

مدارک مورد نیاز جهت کسب نماد الکترونیکی

برای کسب نماد الکترونیکی می‌بایست مدارک زیر را در اختیار داشته باشید:

متقاضیان حقیقی :

  1. تصویر پروانه / مجوز فعالیت (در صورت لزوم)
  2. اسناد هویتی متقاضی( شناسنامه، کارت ملی و مدرک وضعیت نظام وظیفه) تغییر یابد

 متقاضیان حقوقی (تجاری / غیر تجاری) :

  1. تصویر آگهی روزنامه رسمی
  2. تصویر اصل اساسنامه
  3. آگهی آخرین تغییرات آدرس (در صورت وجود)
  4. آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره (در صورت وجود)
  5. آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت(در صورت وجود)
  6. تصویر پروانه / مجوز فعالیت (در صورت لزوم)

متقاضیان دولتی

تصویر نامه در سربرگ رسمی سازمان با امضای مقام مسئول مربوطه مبنی بر تعلق وب سایت به دستگاه دولتی مزبور و معرفی نماینده معرفی شده در پرونده نماد در متن نامه

مجوزهای اختصاصی کسب و کار اینترنتی

این مجوزها شامل همان گروه صنفی مورد نظر می باشده طور مثال به منظور فروش محصولات سمعی و بصری یا فرهنگی مثل کتاب به مجوز وزارت ارشاد نیاز است و جهت محصولات مربوط به سلامت و درمان به مجوز وزارت بهداشت و درمان نیاز دارید.
به طور کلی هر صنفی نیاز به پروانه اختصاصی همان صنف یا اتحادیه را دارد. نکته قابل توجه در این مورد این است که سایت های شرکتی و شخصی نیاز به اخذ پروانه کسب و کار یا نماد اعتماد الکترونیکی ندارند.

پروانه کسب‌وکار اینترنتی

یکی از مهم‌ترین انواع مجوز کسب و کار اینترنتی برای راه‌اندازی فروشگاه‌های آنلاین پروانه کسب‌وکار اینترنتی است.
پروانه کسب و کار یا مجوز صنفی به مجوزی گفته می‌شود که باید از صنف حوزه فعالیت مربوطه دریافت گردد. اگر در حوزه فعالیت شما،صنف خاصی وجود نداشت، دراین‌صورت می‌توانید از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی مجوز بگیرید.
این به این معناست که سایت اینترنتی مجوز نمی‌گیرد بلکه کسب‌وکار اینترنتی باید مجوز داشته باشد. به‌طورکلی محصولی که قصد دارید در فضای مجازی بفروشید باید مجوز لازم را از مراکز مربوطه دریافت کند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت پروانه کسب

این مدارک شامل

  • • نشانی اقامتگاه قانونی متقاضی
  • • ارائه گواهی از اداره امور مالیاتی مبنی‌بر پرداخت و ترتیب پرداخت بدهی مالیات‌های قطعی‌شده
  • • ارائه گواهی صلاحیت شخصی اخذ شده از نیروی انتظامی
  • • ارائه و دریافت تأییدیه ویژگی‌های تخصصی کسب‌وکارهای مجازی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
  • • ارائه شناسنامه ملی برای اشخاص حقوقی و کپی کارت ملی برای اشخاص حقیقی و همچنین پروانه کار و گذرنامه برای اتباع خارجی
  • • ارائه گواهی شرکت در دوره آموزشی احکام کسب‌وکار و تجارت
  • • ارائه گواهی اشتغال به تحصیل معافیت دائم و معافیت پزشکی برای آقایانی که کمتر از پنجاه سال سن دارند یا ارائه کپی کارت پایان خدمت نظام‌وظیفه
  • • ارائه مدارک تحصیلی دانشگاهی یا دیپلم فنی یا پروانه تخصصی و فنی مرتبط با کسب‌وکار یا معرفی فردی دارای شرایط مذکور برای صنوف
  • • ارائه آخرین آگهی روزنامه رسمی ثبت شرکت برای اشخاص حقوقی و همچنین ارائه مصوبه هیأت‌مدیره برای صدور پروانه کسب به نام یکی از صاحبان امضا یا مدیرعامل طبق اساسنامه.

ضرورت اخذ پروانه کسب و کار اینترنتی

صاحبان مشاغل اینترنتی نباید از اهمیت اخذ پروانه کسب و کار اینترنتی غافل شوند. با دریافت این مجوز بستر مناسبی برای فعالیت کسب و کارها فراهم می‌شود. برخی از افراد تصور می‌کنند که پروانه کسب و کار اینترنتی برای کسب اجازه به منظور فعالیت سایت خواهد بود. در صورتی که این باور اشتباه است و پروانه کسب و کار اینترنتی به منظور نظارت دقیق‌تر بر روی محصولات عرضه شده در فضای مجازی صادر می‌شود.
افرادی که بدون اخذ این مجوز فعالیت خود را در اینترنت شروع کنند، خلاف قانون عمل کرده اند و فعالیت آنها کلاهبرداری محسوب می‌شود. به این ترتیب قانون خیلی زود فعالیت کسب و کارهای این چنینی را متوقف خواهد کرد و در ادامه این کسب و کارها از دایره رقابت در بستر اینترنت حذف می‌شوند.
به منظور راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی باید برای اخذ مجوز ساماندهی، اعتماد الکترونیک، پروانه کسب و کار و… اقدام شود.

مراحل اخذ پروانه کسب و کار اینترنتی

برای اخذ این پروانه باید فرایندی چند مرحله‌ای پشت سر گذاشته شود. راه‌اندازی اولیه کسب و کار، ثبت تقاضا در سامانه مربوطه، بررسی تقاضا توسط سامانه اصناف، ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز در بازه زمانی مشخص و… بخشی از مراحل مهم برای کسب پروانه به شمار می‌رود.
لازم به ذکر است که در طی مراحل ذکر شده باید گواهی‌ها و اسناد متعددی به درخواست ضمیمه شود. ارائه آدرس دفتر کار و ارائه گواهی‌های شخصی، مالیاتی، آموزشی و… از مدارک و اسناد مورد نیاز برای تکمیل تقاضای دریافت پروانه کسب و کار است. اخذ پروانه کسب و کار اینترنتی جزئیات و معلومات خاص خود را می طلبد
از آنجایی که فرآیند دریافت مجوز کسب و کار بسیار زمان‌بر است، بهتر است تا از افراد با تجربه در این حوزه کمک گرفته شود. بدین ترتیب می‌توان بدون فوت وقت و انرژی به نتیجه مطلوب دست پیدا کرد.

مجوز کسب‌وکار اینستاگرام

درحال‌حاضر نظارت کامل و دقیقی بر کسب‌وکارهای اینترنتی وجود ندارد و همچنین مجوز خاصی برای این کسب‌وکارها صادر نمی‌شود. اما اگر دوست دارید فعالیت‌تان در اینستاگرام مورد تأیید قانون باشد، باید برای صدور کد شامد که توسط وزارت ارشاد صادر می‌شود اقدام کنید.

مراحل أخذ کد شامل :

  1. ابتدا باید به سایت سامان‌دهی مراجعه کرده و در قسمت مربوط به شبکه‌های اجتماعی درخواست اخذ کد را ثبت کنید.
  2. عکس کارت ملی، عکس شناسنامه و آدرس صفحه اینستاگرام را وارد کنید
  3. بعد از احراز هویت ادمین صفحه، بررسی مدارک ارسالی و بررسی محتوای صفحه در کمتر از یک ماه کد شامد برای شما صادر می‌شود.
  4. پس‌از دریافت مجوز صفحه اینستاگرام شما و همچنین محتوای آن توسط پلیس فتا کنترل می‌شود.

همان‌طور که قبل‌تر گفتیم شما مجبور به گرفتن این کد برای فعالیت خود در اینستاگرام نیستید اما کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند

مجوز ساماندهی برای فروشگاه اینترنتی

مجوز ساماندهی یکی دیگر از مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی است. سایت ساماندهی، به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وابسته می باشد. این مرکز خود از توابع وزارت فرهنگ و ارشاد به شمار می رود. وظیفه این سامانه جمع آوری اطلاعات مدیران تمام سایت‌ها و سامانه‌های اینترنتی است

مجوز نظام صنفی رایانه‌ای برای فروشگاه اینترنتی

این مجوز یکی دیگر از مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی است همه شرکت‌ها قبل از شروع فعالیت‌های طراحی، تولید، راه‌اندازی، توسعه، مشاوره، پشتیبانی و آموزش سیستم‌های نرم افزاری، شبکه‌های اطلاع‌رسانی و نمونه‌های شبیه آن ها لازم است بعد از ثبت شرکت طبق قانون تجارت، به نظام صنفی استان خود مراجعه کنند و مجوز فعالیت خود را اخذ نمایند.

مدارک مورد نیاز برای کسب مجوز نظام صنفی رایانه‌ای

  • • کپی روزنامه رسمی آگهی تاسیس شرکت
  • • تصویر روزنامه رسمی آگهی کلیه تغییرات
  • • کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل
  • • کپی مدرک تحصیلی مدیرعامل
  • • کپی کارت ملی همه اعضای هیئت مدیره
  • • کپی اساسنامه
  • • کپی آخرین اظهارنامه مالیاتی
  • • کپی لیست بیمه
  • • ارائه تصویر آخرین رتبه‌بندی شورای عالی انفورماتیک
  • • کپی لوگو و گواهی ثبت

مراحل لازم جهت دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی

1. راه اندازی کسب و کار مجازی (بر طبق چک لیست های مرکز توسعه تجارت الکترونیکی)
2. ثبت تقاضا توسط متقاضی در سامانه اینماد
3. ارجاع تقاضای کسب و کار مشمول قانون نظام صنفی به سامانه اصناف بعد از ارزیابی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
4. بارگذاری مدارک درج شده در ماده ۴ این آیین نامه (مدارک ذکر شده در بالا) در سامانه اصناف حداکثر ظرف مدت سه ماه بعد از قبول تقاضا
5. تکمیل پرونده توسط اتحادیه (مطابق ماده ۴این آیین نامه)
6. صدور پروانه کسب و تسلیم آن به متقاضی بعد از تطبیق مدارک بارگذاری شده با اصل آن ظرف پانزده روز و ارسال مشخصات پروانه کسب به سامانه اینماد

سخن پایانی

ممکن است برای کسب مجوز کسب‌و کار اینترنتی یک ‌روند اداری فرسایشی برای شما باشد. اما درهرصورت برای جلب اعتماد مشتریان به این مجوزها نیاز خواهید داشت. به وسیله این مجوزها می‌توانید از برخی خدمات نیز برخوردار باشید.
مجوز کسب‌ و کار اینترنتی تنها راه جلب اعتماد مخاطب نیست و باید سعی داشته باشید که با پاسخ‌دهی مناسب به مشتری و ارائه محصولات و خدمات با کیفیت و به موقع بر میزان اعتماد آن‌ها بیفزایید. برای شروع یک کسب‌وکار اینترنتی می‌توانید با کارشناسان شرکت پترو کاران فردا تماس گرفته و یا مراجعه کرده و از آن‌ها کمک بگیرید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها